לא סובל דיחוי – אבחון מוקדם של סרטן ריאה

לא סובל דיחוי – אבחון מוקדם של סרטן ריאה

אבחון סרטן ריאה ותחילת טיפול בשלב מוקדם של המחלה משמעותם לא אחת אריכות ימים באיכות חיים טובה יותר. מחקר חדש שנעשה בשיתוף מכבי שירותי בריאות וחברת MSD מספק הבנה טובה יותר של הגורמים שיעזרו לאבחון מוקדם ותחילת טיפול בזמן.


סרטן ריאה, הסרטן השני בשכיחותו בעולם, והראשון מבחינת תמותה מבין סוגי הסרטן. שיעור התמותה הגבוה נובע מהעובדה שסרטן הריאה מתגלה, על- פי רוב, בשלבים המתקדמים של המחלה, ולכן סיכויי ההישרדות לחמש שנים הם נמוכים .למעשה, כ־70% מהחולים בסרטן ריאה מסוג תאים שאינם קטנים (NSCLC), הסוג השכיח ביותר מבין גידולי הריאה, מאובחנים בשלבי מחלה מתקדמים (שלבים IIIB ו- IV) . אחד הגורמים המשפיעים ביותר על מהלך המחלה של חולים בסרטן ריאה הוא שלב האבחון שלהם. סיכויי ההישרדות של אדם שאובחן בסרטן ריאה בשלבים מוקדמים גבוהים משמעותית ביחס לאבחון בשלבים מתקדמים. על כן אין זה מפתיע כי סרטן ריאה קשור בשיעורי תמותה גבוהים, תחלואה נלווית ואיכות חיים ירודה.

אחת מהסיבות העיקריות לקושי באבחון מוקדם של סרטן ריאה הוא העובדה שרוב התסמינים השכיחים של סרטן זה, אינם מופיעים מספיק מוקדם או אינם מספיק מובהקים, וגם כאשר מופיעים, לרוב המטופלים מתעכבים עם הפנייה לרופא. התסמינים השכיחים המיוחסים לסרטן ריאה, הינם - שיעול שאינו חולף עם או בלי כיח דמי, כאבים בחזה, קוצר וקשיי נשימה, זיהומים חוזרים בדרכי הנשימה, צפצוף או חרחור נשימתי, עייפות ניכרת ותשישות. עם מעט תסמינים ספציפיים העשויים להצביע על המחלה, מטופלים רבים נפטרים עוד לפני שהם מגיעים לידי אבחון.

לצד מיעוט בתסמינים ספציפיים, גם משך הזמן שעובר מהרגע שבו מטופל.ת פונה לרופא.ה לראשונה, דרך שלבי האבחון, המתנה לתוצאות בדיקות דימות, הערכות פתולוגיות וכיוצא באלה ועד לתחילת הטיפול משפיעים בסופו של דבר על אבחון הסרטן, מהלך המחלה, והתחלת הטיפול  - ופוגעים בסיכויי ההישרדות.

 

LungCancer

לאחרונה ערכה מכבי שירותי בריאות בשיתוף חברת MSD מחקר שביקש לבחון את התהליך שעובר מטופל מהרגע שבו הופיע התסמין הראשון של סרטן הריאה ועד להחלטה הטיפולית שהתקבלה בבית החולים, ולבחון את מאפייניהם של המטופלים שהגיעו לכדי קבלת טיפול בסרטן ריאה, ומיהם אותם מטופלים שבסופו של דבר לא זכו לטיפול. מטרת המחקר הייתה להבין מהם הזמנים של כל פרוצדורה, שעובר מטופל עם סרטן ריאה גרורתי (שלב IV) בתהליך האבחון, ומהם הפערים בתהליך שעלולים לעכב את האבחון, וכך לשים את האצבע על מאפייני מטופלים שהינם בסיכון גבוה לא לקבל את הטיפול למחלתם בזמן.

המחקר הסתמך על מאגרי המידע של מבוטחי מכבי שירותי בריאות, שמתוכם זוהו 434 חולים בסרטן ריאה מסוג NSCLC בשלב מחלה גרורתי בין השנים 2017 ל־2018. מתוכם נמצא כי כ־79% התחילו בטיפול קו ראשון למחלה. במחקר נמצאו כמה פרמטרים שאפיינו אותם חולים שלא הגיעו לכדי טיפול, כמו גיל מבוגר, בעלי תחלואה נלווית משמעותית, חולים שסובלים מצפצוף או חרחור נשימתי, חולים בתפקוד נמוך וכן חולים הנוטלים משככי כאבים. לעומתם, חולים שאינם מעשנים, שאינם מתמודדים עם תחלואה נלווית משמעותית, חולים עם תוצאה חיובית בבדיקה מולקולרית למוטציית EGFR וחולים שטופלו באנטיביוטיקה, היו בעלי סיכוי גבוה יותר להתחלת טיפול. עוד נמצא במחקר כי משך הזמן מהתסמין הראשון ועד לביצוע הדמיה, וכן מתסמין ראשון ועד לביצוע ביופסיה, היה ארוך יותר עבור אותם חולים שלא הגיעו לכדי טיפול.

מחקר זה לא רק מחזק את חשיבות שימת הלב לתסמיני המחלה אלא גם מעמיק את ההבנה בגורמים שעשויים לעכב קבלת טיפול למחלה ובכך להביא לשיפור הפרוגנוזה ובתוך כך איכות חייו של המטופל ולהפחית בסופו של דבר את שיעורי התמותה הקשורים בסרטן ריאה.

רשימת מקורות

1. Moser SS et al., Cancer Epidemiol. 2022 May 17;79:102156

2. https://www.cdc.gov/cancer/lung/basic_info/symptoms.htm

3. Non-Small Cell Lung Cancer Treatment (PDQ®): General Information About Non-Small Cell Lung Cancer. National Cancer Institute website. http://www.cancer.gov/types/lung

4. Global Cancer Statistics 2020: GLOBOCAN Estimates of Incidence and Mortality Worldwide for 36 Cancers in 185 Countries


כתבות תוכן בפוטר

תכנים מומלצים עבורך

צועדים יד ביד - התפקיד שלי כמלווה במסע של אבא

מהרגע שאובחן אביה של ר' בסרטן ריאה, היא נכנסה לתפקיד המלווה (caregiver) וכבר שנתיים שהיא עושה זאת באהבה גדולה ומסירות אין קץ.
להמשיך לעבוד בתקופת הטיפולים

סביר להניח שבשלב הזה אתם מוצפים במידע והחלטות שיש לקבל בנושא. סדרת הסרטונים הבאה תנסה לעזור לכם בהתלבטות בין אם אתם שכירים או עצמאים.

שאלות שחשוב לשאול את הצוות הרפואי

כדאי להבין מהצוות הרפואי מהן האפשרויות שלכם בכל הנוגע לתוכנית הטיפולים ולהתייעץ לגבי האופי הספציפי של עבודתכם. הסרטון הבא ירחיב על המידע שחשוב שתקבלו מהצוות.